1.رنگ آمیزی
...
آن را خوش سلیقه انتخاب کنید
این وب است. هر کسی یک مانیتور رنگی دارد. چرا وب سایت و محصول شما بد رنگ یا
کسل کننده باشد؟
در واقع ، بزرگترین منفعت شما از طراحی وب، توانایی شما در استفاده از رنگ جهت رسیدن
به اهداف متعدد، بدون نگرانی از هزینه های بالای چاپ می باشد.
اگر درست از رنگ استفاده کنید، و دلنشین، به بسیاری از اهداف خود در طراحی صفحات
وب خواهید رسید.
چشمان مشتریان را حرکت دهید
خیلی مهم است که بتوانید نظر بازدید کننده سایت خود را به بخشی از صفحات وب خود که
مهم هستند، اطلاعات خاصی برای بازدید کننده دارند و یا اینکه گوشه ای از صفحه وب که
تبلیغات شما یا کلید خرید کالا قرار گرفته است، جلب کنید.
انتخاب مجموعه رنگ
قبل از شروع طراحی وب سایت، یک مجموعه رنگی حداکثر ٣ رنگی که مکمل یکدیگر باشند
انتخاب کنید. لازم نیست خیلی طراح خبره ای برای این کار باشید. یک ابزار خیلی خوب برای
این منظور در آدرس زیر وجود دارد

وقتی که مجموعه رنگی خود را انتخاب کردید، رنگ غالب صفحات وب خود را انتخاب کنید.
این رنگ، در صفحات وب شما، رنگ اصلی خواهد بود. دو رنگ دیگر، رنگهای ثانویه و
مکمل رنگ اصلی در صفحات وب خواهند بود، پس باید در استفاده از آنها، صرفه جوئی
کنید.
شناسه تجاری (brand)خود را بسازید
یک سؤال: مک دانلد چه رنگی است؟ حتما بلافاصله می گوئید قرمز و زرد. اگر سریع جواب
ندهید، پس زیاد اهل بیرون رفتن از خانه نیستید!
رنگ کوکاکولا چه رنگی است؟
درست متوجه شدید، رنگ، بهترین ابزار جهت شناساندن و به یاد ماندن شناسه تجاری
شماست. هدف این است که کاری کنید که وقتی مشتریان شما ناگهان در جائی رنگ تجاری
شما را ببینند، به یاد شرکت و محصولات شما بیافتند و همیشه در ذهنشان، ماندگار باشید.
تضاد ایجاد کنید
اگر رنگهای مکمل برای وب سایت خود انتخاب کرده باشید، براحتی می توانید در صفحات
وب خود تضاد رنگ بوجود آورید که به بازدید کننده جهت کشف رمز صفحات و اطلاعات
سایت شما، کمک خواهد کرد

2.تصاویر
...
یک تصویرخوب، ارزشی معادل هزار کلمه دارد

تصاویر رایگان و بسیار زیادی در وب وجود دارند، چرا از آنها برای متمایز ساختن وب
سایت خود استفاده نمی کنید؟
تصاویری که با موضوع و حال و هوای سایت شما هماهنگ باشند انتخاب کنید. مثلا اگر برای
یک بانک وب سایت طراحی می کنید، باید از تصاویری مثل پول، سرمایه و این چیزها
استفاده کرد.
برای استفاده موثر از تصاویر، باید سعی کنید آنها را در نقاط کانونی وب سایت خود قرار
دهید. مثلا من در زمان شروع طراحی یک صفحه وب، اول محل آرم شرکت و تصویر آن و
سپس یک تصویر هماهنگ با موضوع سایت و ماموریت سایت ( مثال بانک) انتخاب می کنم.
ولی تصاویر را روی صفحه رها نکنید. باید آنها را با تیترهای مختلف، پشتیبانی کنید. مثلا از
تصویر جهت نوشتن تیترهای مهم وب سایت خود استفاده کنید

منابع تصاویر
بعضی وب سایتها، تصاویر رایگان و یا از طریق حق عضویت، در اختیار شما می گذارند
مانند:
www.comstock.com
www.photodisc.com
www.ablestock.com
www.photoessentials.com
www.freestockphotos.com
www.corbis.com
توجه: به رعایت حقوق مولف توجه داشته باشید و به راحتی، از سایر وب سایت ها مخصوصا
وب سایت های معتبر و معروف، تصاویر را در وب سایت خود کپی نکنید.

3.تایپ نگارش
...
متون را قابل خواندن و بزرگ انتخاب کنید
هدف شما طراحی وب سایتی است که بفروشد، نه یک سایت خوشگل و هنری، درسته؟
فونتهای کوچک، به سختی قابل خواندن هستند. حتی اگر یکی از مشتریان شما نتواند آن را
بخواند، از آنها استفاده نکنید.
این یک تله است که به راحتی ممکن است در آن بیافتید. شما می خواهید صفحات شما جذاب و
با کلاس باشند و فکر می کنید که استفاده از فونتهای رنگ روشن یا کوچک می تواند به شما
کمک کند. حدس می زنید چه می شود؟ مشتری اهمیتی به نظر شما نمی دهد، برای آنها
توانائی خواندن صفحات شما مهم تر است.
شانس شما این است که احتمالا طراح نیستید و عادتهای بد برخی از طراحان را ندارید.
طراحان باید این عادت بد خود را که وب سایت های غیرقابل خواندن طراحی می کنند کنار
بگذارند مخصوصا وقتی که می خواهند از طریق وب سایت، بفروشند

4.ساختار وب سایت
...
واحدهای اطلاعاتی وب سایت خود را سازمان دهی کنید
ما در مورد رنگها صحبت کرده ایم، تایپ، تصاویر. . . اینها ابزار طراحی و نقاشی شما جهت
ایجاد شاهکار شما هستند، حالا باید این واحدهای گرافیکی و اطلاعاتی را سازمان دهی کنید.
صفحه وب خود را روی کاغذ به صورت بخش های چهارگوش رسم کنید. به هر بخش
ماموریتی محول کنید و آنها را از با اهمیت ترین به کم اهمیت ترین مرتب کنید.

مثلا شما پنج قسمت عمده اطلاعاتی جهت نمایش در صفحات وب خود دارید.
١- آرم ٢- منوی اصلی ٣- متن اصلی ۴- بنرها ۵- انتهای صفحه

آرم شما نباید شبیه بنرهای تبلیغاتی شما باشد و بنر شما نباید شبیه منوی سایت شما به نظر آید
و به همین ترتیب. هر بخش اطلاعات باید از هم جدا باشند به طوری که مشتری به راحتی
بتواند آنها را از یکدیگر تشخیص دهید و تفاوت آنها را درک کند تا بتواند سریع تر تصمیم
بگیرد

5.نحوه حرکت در وب سایت
...
آن را درست طراحی کنید و ثابت نگاه دارید
این یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در طی سالها، اشتباهات زیادی در آن دیده م یشود.
ساختار پیمایش در سایت نباید از یک جا به جای دیگر تغییر مکان و تغییر شکل دهد، بلکه
باید آنقدر محکم شکل گرفته باشد که مشتری بتواند در هر زمان، به آن مراجعه کند.
وقتی شما روزنامه می خوانید، شما با نحوه خواندن روزنامه خو می گیرید و عادت می کنید.
روزنامه شامل سرتیتر، متن، فهرست و غیره است. حالا تصور کنید آنها طرح و ساختار
روزنامه را هر روز عوض کنند. شما نیمی از وقت خود را صرف پیدا کردن آیتم هائی که
تغییر مکان داده اند خواهید کرد، به جای تمرکز در خواندن مطالب روزنامه.
صفحات وب دقیقا به همین شکل هستند. مشتری وقت آنالیز کردن صفحات شما را ندارد. اگر
آنها را مجبور به این کار کنید، به این معنی است که شما فروش بیشتری را از دست خواهید
داد چون آنها دوست ندارند مجبور به یافتن اطلاعات در سایت شما باشند

6.فلش متحرک و اسکریپت
...
یک ابزار بسیار خوب، اگر به جا و به اندازه استفاده شود
استفاده از فلش در اضافه کردن جذابیت به وب سایت شما بسیار مؤثر است ولی وب سایت
شما نباید وابسته به آن باشد.
مانند رنگ، فلش نیز می تواند جهت جلب نظر مشتری به بخش مهمی از صفحات شما مورد
استفاده باشد. سرعت بارگذاری و قدرت بالای فلش در ترکیب گرافیک و متن متحرک، بسیار
عالی است، اگر درست استفاده شوند.
صفحات ورودی فلش؟ . . . هرگز!
همه ما دیده ایم، وارد صفحه ای می شوید و منتظر بارگذاری یک فلش بسیار حجیم معرفی
سایت که نهایتا هیچ خاصیتی نخواهد داشت، خواهید شد.
می روید، آیا شرکت سونی یک دموی متحرک دو MP وقتی شما برای خرید یک دستگاه 3
دقیقه ای معرفی شرکت را به شما نمایش می دهد؟ هرگز ! آنها می دانند که شما برای دستیابی
به چنین اطلاعاتی منابع اطلاعاتی دیگری دارید. آنها فقط بر فروش محصول تمرکز می کنند.
استفاده از منوهای فلش؟ . . . هرگز!
بله درست است، همه نرم افزار پخش فلش را در کامپیوتر دارند و بله، درست است این ابزار
کاملا رایگان است ولی لطفا موارد زیر را فراموش نکنید:

١- شاید یکی از مشتریان شما فلش را نتواند در کامپیوتر خود ببیند. آیا او منتظر بارگذاری و
نصب فلش خواهد شد؟ آیا امکان اینکه سایت شما را ترک کند نیست؟
٢- منوی شما تنها راه پرش مشتری از یک صفحه به یک صفحه دیگر سایت شما است. اگر
منوی فلش شما در این میان دردسر ساز باشد چه؟ مشتری شما سهولت استفاده می خواهد، نه
فلش های خوشگل.
اسکریپت
در صفحات وب بسیار رایج تر از استفاده از (JavaScript) استفاده از اسکریپت های جاوا
فلش است. درواقع این اسکریپت ها قدمت بسیار بیشتری نسبت به فلش دارند.
اسکریپت ها توسط نرم افزارهای مرورگر، اجرا می شوند یا اصطلاحا در سمت بازدید کننده
اجرا می شوند. به همین دلیل، کاملا وابسته به امکانات نرم افزار مرورگری هستند که آن
صفحه وب را باز می کند. پس می توان نتیجه گرفت که مرورگرهای مختلف ممکن است نتایج
مختلفی از اجرای این اسکریپت ها ایجاد کنند. دقیقا این نتیجه گیری درست است. مثلا ممکن
با نتیجه اجرای همان Internet Explorer است نتیجه اجرای یک اسکریپت در نرم افزار
متفاوت باشد. بنا بر این، آن صفحه خاص به شکل های FireFox اسکریپت در نرم افزار
مختلفی در هر مرورگر دیده خواهد شد.
این موضوع جالبی نیست و باعث ایجاد دردسرهای زیادی برای طراحان وب سایت می شود.
آنها باید اسکریپت را طوری برنامه سازی کنند که در تمام مرورگرهای مورد استفاده در دنیا،
به یک شکل رفتار کند و این کار آسانی نیست.
بنا بر این، سعی کنید در استفاده از اسکریپت ها بسیار دقت کنید چرا که ممکن است صفحات
شما برای برخی از مشتریان، به خوبی عمل نکرده و شما مشتری را از دست دهید.

7.سرعت
...
بازدید کننده را مدنظر قرار دهید و همه چیز را سریع کنید
یکی از مهم ترین چالشهای طراحی وب سایتها طی چندین سال، ملاحظات طراحی در مقابل
ملاحظات سرعت بالا آمدن سایت بوده است.
خیلی از مردم می گویند سایت آنها بهتر از سایت من خواهد فروخت چون سایت آنها سری عتر
است. این می تواند درست باشد. هر چند امروزه با بودن خطوط پرسرعت، مشتریان بیشتری
قادر به دیدن صفحات سنگین تر با سرعت زیاد هستند، ولی به هیج وجه ایجاد صفحات عظیم
پر از گرافیک که به کندی بارگذاری شوند، توصیه نمی شود.
یکسری میان برها و ابزارها و تکنی کهای طراحی مثل رنگ های پس زمینه، استفاده از
وجود دارند که به طراحان کمک می کنند صفحات مفصل تری را بدون DHTML جداول و
ریسک از دست دادن سرعت بارگذاری، طراحی کنند. نرم افزارهای گرافیکی قوی می توانند
شما را در کاهش اندازه تصاویر کمک کنند.
به هر حال شما باید مخاطب خود را در نظر داشته باشید. اگر اکثر مشتریان شما از خطوط
پرسرعت استفاده می کنند آنگاه دست شما در تولید صفحات بازتر است. اگر از این موضوع
مطمئن نیستید، هدف را سرعت بیشتر صفحات قرار دهید و تا زمان اطمینان کامل از افزایش
سرعت دسترسی مشتریانتان، این استراتژی را تغییر ندهید.

8.فضای سفید
...
در فضای سفید امکان اشتباه کمتر است
متن روی پس زمینه روشن یا سفید، بهتر و راحت تر خوانده می شود. هرگز، و منظورم واقعا
هرگز است! متن کوچک با رنگهای روشن را روی پس زمینه تیره قرار ندهید چون به راحتی
قابل خواندن نیست.
آیا تا به حال روزنامه با رنگ تیره و متن روشن دیده اید؟
حالتهای استثناء مثل استفاده از حروف بزرگ یا گرافیکی برای ایجاد تضاد بین پس زمینه و
متن نیز وجود دارند.
9.
لینک ها
...
در ساخت آنها دقت کنید
خیلی از حرفه ای ها به شما می گویند که رنگ لین کها باید حالت پیش فرض مرورگرها یعنی
آبی و زیر آن خط داشته باشند چرا که مشتریان به این نوع لینک عادت دارند. اما من خیلی
موافق نیستم. اگر شما پول و زمان جهت به کارگیری یک طراح جهت خلق یک هارمونی
رنگ و ساختار وب سایت خود خرج کرده اید چرا باید آن را با استفاده از رنگهای پیش فرض
لینک ها خراب کنید؟
من پیشنهاد می کنم از یک رنگ برای تمام لینک ها استفاده کنید. در این صورت صفحات شما
یکنواخت خواهند بود و مشتری گیج نخواهد شد.
توجه : هیچوقت رنگ لینک ها را با رنگ متن، یکسان انتخاب نکنید و همچنین از رنگ های
خیلی روشن استفاده نکنید.
خط زیر لینکها
حذف خط زیر لینک ها کار خوبی نیست، بدون زیر خط، مشتری نمی تواند به راحتی و
سرعت، متن را از لینک تشخیص دهد. آنها باید موس خود را حرکت دهند تا متوجه شوند که
لینک ها کجا هستند و این موضوع عذاب آور است.
10.
سادگی استفاده
...
سایت را برای استفاده راحت مشتریان طراحی کنید
لازم نیست هزاران دلار خرج کنید و سایت خود را توسط گروه های مختلف مردم، از نظر
امکان سنجی کنید. شما می توانید این کار را در خانه و با منابع ،(Usability) سهولت استفاده
محدود انجام دهید.
تست سهولت و یا قابلیت استفاده برای سایت شما بسیار حیاتی است تا متوجه شوید آنچه
ساخته اید، خوب است یا نیست.
بهترین طراحان دنیا معمولا به یک نفر دیگر اجازه می دهند آنچه طراحی شده است را تست
کنند.
از آنجائیکه یک طراح، مدت زیادی درگیر طراحی یک سایت می شود ممکن است ناخودآگاه
از کاستی های موجود چشم پوشی کند و یا ازقابلیت استفاده بودن وب سایت، فاصله بگیرد.
از همسایه خود بخواهید که چند دقیقه با وب سایت شما کار کند. ازاو بخواهید همه چیز را
تست کند. به نحوه استفاده، حرکت موس و گردش او در وب سایت خود دقت کنید و هر چه
می گوید را خوب گوش دهید. قبل از تست، به آنها اطلاعات زیادی از وب سایت خود ندهید و
اجازه دهید براساس تصمیم خودشان در سایت شما گردش کنند. نحوه یادگیری آنها در استفاده
از سایت شما، حیرت انگیز خواهد بود. از رفتار بازدید کننده در وب سایت خود، جهت
اصلاح بخش های مشکل ساز سایت خود، کمک بگیرید.
پایان.